maanantai 28. tammikuuta 2013

Erilaiset oppijat ja niiden ohjaus

Lukihäiriö

Ydinpiirteitä lukihäiriössä on se että oppilas on hidas lukemaan ja lukemisessa tulee virheitä.

Lukihäiriön rinnalla esiintyy myös kirjoittamisvaikeuksia. Lukihäiriö ilmenee seuraavasti: oikeankuulemisen vaikeutena, kirjoittamisessa kirjainten tai niiden paikan sekoittumisena tai kirjamia voi olla liikaa tai liian vähän tai sanoja voi puuttua.

Oppilaalla jolla on todettu lukihäiriö on hänelle vaikeaa esimerkiksi luetun ymmärtäminen, sanojen tunnistaminen tekstistä ja lukemista edellyttävien tehtävien tekeminen.
Keskeisenä piirteenä pidetään että on vaikeutta hahmottaa ja käsitellä äänteisiin liittyvää eli fonologista tietoa.

Oppilas jolla on lukihäiriö niin tehdään asioita ja yhdiestetään näin teoria käytäntöön. Ja pitää tunnistaa pääasiat eli keskeiset asiat.


Tarkkavaisuushäiriö:

Tarkkaavaisuushäiriölle tunnetumpia piirteitä on ylivikkaus,levottomuus ja keskittymiskyvyttömyys.

Mielenterveysongelmat

Mielentervyesongelmissa tulee muistaa se että ei ole yhtä yksittäistä oiretta joka olisi kaikille yhteinen.
Silloin on kyse mielenterveyden häiriöstä kun oireet aiheuttavat kärsimystä ja monenasteista psyykkistä vajaakuntoisuutta ja rajoittavat toimintakykyjä. Lapset ja nuoret käsittelevät psyykkisiä vaikeuksia eri tavoin kin aikuiset. Heitä ei voi myöskään arvioida samalla tavoin.

Lasten masennus on opittu vasta opittu tunnistamaan: Hiljainen, kiltti ja syrjään vetäytynyt huomataan harvemmin kuin häirisevästi käyttäytyvä oppilas. Jos nuori on masentunut, ei nuori silloin ole välttämättä tietoinen tunnetilastaan. Hän on levoton, keskittymiskyvytön ja häiritsevä.

Epäsosiaalisuus


Epäsosiaalinen ihminen ei ymmärrä toisten tunteita tai erillisyyttä omasta itsestä kuin muut, tai ei välttämättä kykene ottamaan niitä huomioon tavalliseen tapaan. Epäsosiaalisuudesta kärsivä ihminen voi olla pohjimmiltaan älykäs ja ymmärtää säännöt ja käytöstavat sääntöinä mutta ei pysty samaistumaan niihin tunteiden tasolla. Rangaistukset tehoavat huonosti tai ei ollenkaan.


Matemaattiset ja hahmottamis vaikeudet

Hahmottamisvaikeudet vaikeuttaa matemaatikan näönvaraisen tiedon käsittelyn: esim. käyrät, graafiset esitykset ja geometriän ymmärtäminen. Havaintopohjaiset ja tarkkavaisuuteen liittyvät vaikeudet puolestaan saattavat aiheuttaa virheitä numeroiden ja laskumerkkien havaitsemisessa ja lukemisessa sekä lukujen sijoittamisessa kaavoihin.

Muistihäiriöt

Esiintyy unohtelua, ei muista mitä on aikaisemmin puhunut. Esimerkiksi jos käskee tuomaan jotain niin saattaa unohtaa että mikä oli se mitä piti tuoda.

lauantai 12. tammikuuta 2013

Opiskelijan perehdyttäminen

Olen saanut hyvää perehdytystä. Ensimmäinen työharjoittelupaikkani oli Oriveden Löytötexissä. Ensin istuimme taukotilassa jossa minulle kerrottiin yleisesti Löytötexistä yrityksenä. Sekä kerrottiin työpaikan säännöt ja tärkeimmät asiat. Sitten menimme myymälän puolelle jossa ensimmäiset viikot hyllytin tavaraa. Sen jälkeen pääsin kassalle jossa minut opettiin erittäin hyvin miten kassatyö toimii. Hyllytykseen en nyt tarvinnut suurempia neuvoja sillä olin ollut sielä ylä-asteelle hyllyttämässä. Kun kysyin, sain aina neuvoa kaikilta työntekijöiltä ja minua opetettiin ja huomautettiin jos tein väärin. 

Toinen työharjoittelupaikkani oli Oriveden Siwa. Sain erittäin selkeät neuvot ja ohjeet mitä teen. Mutta sitten täällä oli myös näitä "wannabe" työpaikkaohjaajia. Eli siis työntekijä, joka koitti olla myös työpaikkaohjaaja "kun täällä tehdään näin ja näin" sitten tuli vähän semmonen olo että niin mutta ku toi OIKEE perehdyttäjä kyllä sano ihan toisin, eli ketä mä nyt oikein kuuntelen että teen oikein ?! nojoo. Siitäkin sitten selvittiin ja hommat sielä sujui kivasti. Oli ehkä maailman parhainta kun sai tehdä uudet hyllykuvat sielä. JEEJEE!

Kolmas työharjoittelu oli Tampereen Stockmannilla. Perehdytys alkoi jo 2 kk aikaisemmin. Kävin semmoisessa infossa joka oli tarkoitettu "uusille työntekijöille". Se oli kyllä paras juttu. Sielä neuvottiin mitä ja miten. Vaikka olikin uusille työntekijöille, niin samat säännöthän meillä työharjoittelijoilla on. Sitten kun harjoittelu alkoi niin sain kohtalaisen hyvän perehdytyksen. Sen mitä olisin kaivannut niin että kerrottaisiin selkeämmin missä mikäkin paikka on tai että sielä sitten käytäisiinkin eikä sanota että "varasto on sielä alakerrassa näet sen sitten" jotenikin en tykännyt semmoisesta. Sielä perehdytksen antoi jokainen visualisti omalla työpisteellään. Eli minulla oli monta perehdyttäjää. 

Minun mielestäni perehdytys täytyy tapahtua heti kun opiskelija saapuu työpaikalla. Ennen mitään töitä istutaan alas ja käydään läpi asiat. Se pitää tapahtua selkeästi ja suorasti. Ei kierrellen tai salaten joitakin asioita. Perehdyttäjän täytyy antaa semmoinnen kuva aidosti että voi tulla kysymään jos on epäselkeää. Jokainen voi sanoa "multa voit sitten kysyä jos tulee ongelmia" mutta se miten sen sanoo on eri juttu eli tarkottaako oikeasti.




Millaista perehdytystä sinä olet saanut? Miten perehdytys sinun mielestäsi tulisi tehdä? Miten ja millaista palautetta tulisi mielestäsi saada? Tee kommenttien perusteella blogikirjoitus otsikolla “Opiskelijan perehdyttäminen”.

torstai 3. tammikuuta 2013

Ammattiosaamisen näytön valmistelu

Valitsin Liiketalouden perustutkinnon ja sieltä sitten Visuualinen myyntityö näytön.

Opiskelijan tulee toteuttaa esillepano tai kampanja tuoteryhmäalueellaan. Seurata myymäläilmettä ja ylläpitää sitä. Tuottaa myös asiakasinformaatitoa.

Leikitään nyt että paikkana on Tampereen Stockmannin urheiluosasto. Opiskelijan tulee pukea kaksi mallinukkea ja tehdä niiden eteen myyntipöytä. Ennen tätä hänen tulee tutkia Stockmannin premium-lehteä josssa hän näkee mitkä ovat kanta-asiakastarjouksena ja tehdä niistä esillepano. Tämän jälkeen hänen täytyy ottaa tuotteista hintalaput ja tehdä niistä hintalappu telineet myyntipöydän eteen.
Kahden viikon jälkeen opiskelija voisi tutkia onko myynnit lisääntyneet esillepanon jälkeen kyseissä tuoteryhmässä. Eli onko asiakkaiden kiinnostus herännyt esillepanon ansioista?

Ennen näyttöä opiskelijan tulee tehdä näyttösuuunnitelma jonka hyväksyttää opettajalla, työpaikkaohjaajalla.

10. Opiskelijan näyttösuunnitelma
5. Ammattiosaamisen näytön arviointi
7. Arviointikriteerin yleinen tiivistelmä. PDF

Minä työpaikkaohjaana, SWOT

Vahvuudet:Osaan vaatia. Kun tehdään niin tehdään kunnolla.
Sosiaalinen.
Temperamenttinen.
Positiivinen.
 

Heikkoudet:
Oon tosi nopee puhumaan. Ja välillä on vaikea saada selvää puheesta.
Äkkipikainen
Ei hirveästi kokemusta

Mahdollisuudet:
Esim. Löyttärissä oon tuttu työntekijä ja ne tuntee/tietää minkälainen olen.
Olen nuori, yleensä työssäoppijat on nuoria niin on ehkä kiva jos arvioijakin on nuori.

Uhat:
Välttämättä ei luoteta niin paljoa koska on nuori ja juuri valmistunut.



Vahvuudet voi yhdistää mahdollisuuksiin siten että työntekijät löyttärissä luottavat ja arvostavat minua. He tietävät että minuun pystyy luottamaan ja uskaltavat antaa vastuuta. Olen opettanut/näyttänyt/ohjannut paria työharjoittelijaa löyttärissä yhden päivän.
Haluaisin kehittyä siinä että osaisin antaa selkeät ja ytimekkäät ohjeet. Sekä sen että puhuisin rauhallisesti enkä kiirehtisi. Kokemus kasvaa työn myötä.
Heikkouksia voi kehittää keskittymällä ja harjoitellamalla enemmän.
Uhkatekijöitä ei voi pienentää vaan mun mielestä ihan olemalla oma itsensä ja aika tekee tehtävänsä.


keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Tiedottaminen työpaikoilla

Työpaikkaohjaajan tulisi kertoa minkälainen koulutus on, koska/missä se on. Sekä työpaikkaohjaajan tulisi kertoa minkälainen koulutus on.
Ja mun mielestä myös se että kuinka kyseinen koulutus auttaa häntä urallaan ja mitä hyötyä siitä yleisesti on. Myös se että onko se ilmainen vai joutuuko työntekijä maksamaan sen.

Työssäoppimisen sopimukset

1. Työssäoppimisen järjestämissopimus PDF

Tämä sopimus tehdään aina ennen työharjoittelun alkua. Tämä on koulutuksen järjestäjän, työpaikan yhteistyö varmistetaan työssäoppimisen järjestämissopimuksella joka on yleissopimus käytännön työtehtävistä. Se laaditaan määräajaksi tai toistaiseksi.

2. Työssäoppimissopimus PDF

Ennenkuin työharjoittelu alkaa niin opiskelija, työpaikkaohjaaja ja ohjaava opettaja laativat työssäoppimissopimuksen. Siinä määritellään yksittäistä työssäoppimisjaksoa koskevat seikat, esim. työssäoppijan tavoitteet ja tehtävät, työ-ja työaikajärjestelyt sekä turvallisuusnäkökohdat.

4. Työssäoppimisjakson arviointi PDF

Työssäoppimisjakson aikana opittua on mahdollista arvioida ammattiosaamisen näytöllä.

5. Ammattiosaamisen näytön arviointi PDF

Ammattiosaamsien perslomakae.

7. Arviointikriteerin yleinen tiivistelmä. PDF

Ne on ohjeellisiksi siten että niitä sovelletaan ammattilisten tutkinnon osien ammattivaatimusten mukaisesti.

8. Ohjaavan opettajan tarkistuslista.PDF

Ohjaavan opettajan tarkistuslista, jolla hän katsoo että kaikki vaadittavat asiat on tehty.

9. Työssäoppijan perehdyttäminen PDF

Työssäoppijan perehdyttämissuunnitelma.

10. Opiskelijan näyttösuunnitelma PDF

Opiskelijan laatima näyttösuunnitelma jonka työpaikkaohjaaja ja arvioiva opettaja hyväksyvät.

11. Työssäoppimispaikan tarkastelulista PDF

Työn vaarojen arviointi yms.yms.  Se ei korvaa työnantajan lakisääteistä velvoitetta työturvallisuuslain mukaisesta työpaikan vaarojen ja haittojen selvittmisestä ja arvioinnista.


Rekisteripohja, PDF

Rekisteripohja käytetään työssäoppimispaikan tietojen keräämiseen portaaliin.

Oman ammattialani tutkinnot

Opiskelen Liiketalouden perustutkintoa. Se kuuluu yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalle. Tältä alalta voi valmistua merkonomiksi ja tradenomiksi.

Yhteishaun kautta haetaan ammattilliseen koulutukseen. Yhteishaku tapahtuu kahdesti vuodessa. Osassa koulutuksessa suoraan oppilaitokseen.

Aikuiskoulutuksessa suoritetaan näyttötutkinto. Ammattillisessa koulutuksessa järjestään perustutkinto.