torstai 28. helmikuuta 2013

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan arviointi

Miten ammattiosaamisen näytön arvioinnissa huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat? 

Esimerkiksi lukihäiriöinen oppilas tarvitsee enemmän aikaa lukeakseen aineiston esimerkiksi opsin lukemisessa. Täytyy antaa riittävästi aikaa, eikä asettaa aikarajaa koska muuten opiskelija ahdistuu. On hyvä käydä yhdessä suullisesti sekä kirjalliseti läpi kaikki paperiasiat. 



Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kannalta on tärkeää käydä läpi mitä oman osaamisen näyttämisessä on kyse ja mikä merkitys sillä on, missä tapahtu ja millaisista työtehtävistä on kyse. Opiskelijalla on oikeus harjoitella työtehtäväänsä niin paljon että hän kokee itse sen osaavan hyvin. 

Jännittämisen lieventämisen kannalta on hyvä pieni kahvitteluhetki jossa käydään läpi näytön muut henkilöt ja missä roolissa he ovat näyttötilanteessa. Ja näyttötilanteessa jännittämistä lieventää myös se että on kunnossa ja paikoillaan työvälineet ja arvioijat. 

Näyttötilanteessa onkin hyvä että opettaja/työpaikkaohjaaja ovat aidosti läsnä tilanteessa ja ovat kokoajan opiskelijan käytössä. Opettaja ja ohjaaja kannustavat ja tukevat opiskelijaa. Jos arvioijilla on samanaikaisesti paljon muita töitä harva erityisopiskelija uskaltaa kysyä apua tai keskeyttää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti