torstai 21. helmikuuta 2013

Monipuoliset arviointimenetelmät

Palautetuokiot: 

Palautetuokiot ovat yhteisiä tapaamisia opettajan ja opiskelijan välillä. Niissä käydään läpi palautetta jota on saatu tehdyistä töistä ja samalla keskustellaan aihepiiristä. Näissä keskusteluissa käytetään kehitttävää arviointia eli kannustaa opiskelijoita kehittymään.


Kirjalliset tuokiot

Näissä tuokioissa opiskelija työstää jonkun kirjallisen tuotoksen (raportti, essee, yhteenveto). Näissä tehtävissä yksilöt voivat työstää yksin omaan tahtiin työtään. Näitä töitä voi arvostella kirjallisesti sekä suullisesti. Arviointia vastaan voi laatia kriteerejä hyvstä työstä. 

Portfolio- Kehittämiskansio:

Opiskelija kerää tähän opiskelussaan tekemiään ja pohtimiaan asioita. Portfolioon voi kuulua konkreettisia tuotteita, kirjoitusta tai visuaalisia esityksiä. Se voi olla tarkkaan määritelty tai aivan vapaasti opiskelijan valittavissa. Se voidaan erotella työportfolioksi tai näyteportfolioksi. Näyte on semmoinen joka on kooste tuotoksista ja työssä on kaikki tuototukset.  Tähänkin arviointiin voi liittyä opiskelijan suullinen tai kirjallinen tuotos.

Projektityö

Projekityö tehdään joko yksin tai ryhmässä. Se voi olla malliltaan todellinen tai työelämässä tehtäviä hankkeita. Tässä työssä arvioija arvioi työnjakoa, työnjohtoa, työskentelytapoja, aikataulutusta, budjetointia ja raportointia.

Oppimispäiväkirja

Se on opiskelijan kirjoittama dokumentti. Tähän voi sisällyttää halutusti oppimiaan asioita, heränneitä kysymyksiä, suunnitelmia, ongelmakohtia ja muuta pohdinaa. Tämä ei ole mikään referaatti. Tämän arviointia helpottaa se jos opettaja on ohjeistanut hyvin oppimispäiväkirjan tekemisen. 


Itselleni sopii tuo ensimmäinen eli keskutelu. Tykkään että asioista keskutelllaan asioista kasvotusten ja suullisesti. Ja se on luonnollisempaa minulle.




Kerro myös omista kokemuksistasi työpaikkaohjaajan tehtävistä ammattiosaamisen näytön aikana. Kirjoita tämän blogitekstin kommentteihin mikä arviointimenetelmä sopii sinulle parhaiten. Perustele vastaukseksi. Tee eri arviointimenetelmistä blogiisi blogikirjoitus otsikolla "Monipuoliset arviointimenetelmät".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti