perjantai 8. helmikuuta 2013

Kannustus ja motivointi

Rakentava palaute annetaan siten että se kohdistetaan aina siihen tehtyyn asiaan ei henkilöön itsessään. Pitää antaa palaute omien aitojen huomioiden osalta eikä vaan sen takia että se on tapana sanoa. Antaa semmoinen palaute että henkilö voi parantaa tehtyään työtä. Ensin aloittaa niistä hyvin tehdyistä asioista ja sitten lopuksi antaa ne kehittämisehdotukset. Pitää välttää sarkamisia ja ironiaa. 

Ja jos on esimerkiksi kaksi työssäoppijaa niin sitten ei saa verrata esim henkilön A:n käyttäytymistä henkilön B:n käyttäytymiseen.


Olen oppinut antamaan rakentavaa palautetta koska olen valmentanut jalkapalossa tyttöjä ja sen kautta olen oppinut vaikkakin se on aika ajoittain hankalaa.

Kannustava työpaikkaohjaaja on tarkka, huumorintajuinen, vaativa. Esimerkiksi jos työssäoppija hajoittaa jonkun niin ei oo heti huutamassa vaan sanoo että oo enskerralla huolellisempi ja kaikille sattuu vahinkoja. Työpaikkaohjaajan tulee olle myös tarkka ja vaativa. Hommat täytyy tehdä huolella lopppuun asti. Ja on kyseessä toisen oppiminen niin silloin kun on tarkka niin hommat tulee tehtyä. Pitää olla pilke silmäkulmassa. 


Motivoiva ohjaaja on semmoinen joku on aidosti kiinnostunut toisen oppimisesta ja tarkentaa tarvittaessa asioita.

Millainen on mielestäsi kannustava ja motivoiva työpaikkaohjaaja? Miten annetaan rakentavaa palautetta? A

1 kommentti:

  1. Hyvä. Pohdittavaksi: Vastasitkin jo osittain tekstissäsi, mutta miten uskoisit pystyväsi täyttämään edellä mainitsemasi hyvän työpaikkaohjaajan piirteet?

    VastaaPoista